هم افزا
آموزشی و اطلاع رسانی
پنج شنبه 28 اسفند 1393برچسب:, :: 23:0 :: نويسنده : محمد مهدی زاده چوپانی گله را به صحرا برد به درخت گردوی تنومندی رسید. از آن بالا رفت و به چیدن گردو مشغول شد که ناگهان گردباد سختی در گرفت،خواست فرود آید، ترسید. باد شاخه ای را که چوپان روی آن بود به این طرف و آن طرف می برد.دید نزدیک است که بیفتد و دست و پایش بشکند.در حال مستاصل شد ....از دور بقعه امامزاده ای را دید و گفت: ای امام زاده گله ام نذر تو، از درخت سالم پایین بیایم.قدری باد ساکت شد و چوپان به شاخه قوی تری دست زد و جای پایی پیدا کرده و خود را محکم گرفت.گفت: ای امام زاده خدا راضی نمی شود که زن و بچه من بیچاره از تنگی و خواری بمیرند و تو همه گله را صاحب شوی...نصف گله را به تو می دهم و نصفی هم برای خودم...قدری پایین تر آمد.وقتی که نزدیک تنه درخت رسید گفت:ای امام زاده نصف گله را چطور نگهداری می کنی؟آنهار ا خودم نگهداری می کنم در عوض کشک و پشم نصف گله را به تو می دهم.وقتی کمی پایین تر آمد گفت:بالاخره چوپان هم که بی مزد نمی شود کشکش مال تو، پشمش مال من به عنوان دستمزد.وقتی باقی تنه را سُرخورد و پایش به زمین رسید نگاهی به گنبد امامزاده انداخت و گفت: مرد حسابی چه کشکی چه پشمی؟ما از هول خودمان یک غلطی کردیم*غلط زیادی که جریمه ندارد. شنبه 23 اسفند 1393برچسب:, :: 1:45 :: نويسنده : محمد مهدی زاده
دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش عصر امروز در دیدار هیات نظامی دانشجویان دانشگاه جنگ پاکستان طی سخنانی اظهار داشت: ایران و پاکستان دو کشور همسایه، دوست و مسلمان و بسیار نزدیک هستند که مشترکات ملی، مذهبی و فرهنگی زیادی دارند.
سیاری افزود: نقش هر دو کشور ایران و پاکستان در اوضاع و احوال منطقه بسیار حائز اهمیت است و امیدواریم این دید و بازدیدها باعث توسعه روابط دو کشور شود. وی ادامه داد: جهان 9 گذرگاه مهم دریایی دارد که ایران بر 5 گذرگاه آن اشراف دارد. فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: با توجه به وزن ژئوپلتیک دو کشور ایران و پاکستان تاثیرگذاری هر دو کشور در تصمیمگیریهای منطقه زیاد است. سیاری با بیان اینکه ایران و پاکستان دارای منافع راهبردی مشترکی در دریا هستند گفت: بازدید ناوگروههای دو کشور، تامین امنیت سواحل مکران و دریای عمان، تبادل دانشجو و استاد و بازدیدهای متقابل میتواند در توسعه روابط دو کشور موثر باشد. فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: توسعه تعاملات عملیاتی در دریای برای برگزاری رزمایشهای مشترک دریایی و ایجاد ساز و کار مشترک برای مقابله با قاچاق و دزدی دریایی میتواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. سیاری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: استکبار جهانی به دنبال این است با ناامن جلوه دادن منطقه حضور خود را در آبهای منطقه توجیه کند که برای مقابله با این راهبرد باید با همکاری کشورهای منطقه امنیت را حاکم کنیم. وی خاطرنشان کرد: امنیت خلیج عدن و آبهای آزاد برای ما مهم است و در این راستا حدود 200 مورد درگیری با دزدان دریایی داریم و با اینکه اصلا قصد دستگیری دزدان دریایی را نداریم اما سه مورد هم آنها را دستگیر کردهایم. سیاری تاکید کرد: امنیت هر منطقه باید توسط کشورهای همان منطقه تامین شود و ما مایل نیستیم تحت امر هر کشور دیگری در خلیج عدن حاضر شویم بلکه حاضریم همکاریهای نزدیکی با کشورهای منطقه داشته باشیم. سیاری در پایان اظهار داشت: ما در ابعاد مختلف و آموزشی و ساخت و تعمیرات و کارهای فنی و رزمایشهای تاکتیکی با پاکستان داشته باشیم. پنج شنبه 21 اسفند 1393برچسب:, :: 1:35 :: نويسنده : محمد مهدی زاده بسم الله الرّحمن الرّحیم به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی
حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که دربارهی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده میانگارم، بلکه به این سبب که آیندهی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقتجویی را در قلبهای شما زندهتر و هوشیارتر مییابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کردهاند. سخن من با شما دربارهی اسلام است و بهطور خاص، دربارهی تصویر و چهرهای که از اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهرهگیری از آن، متأسّفانه سابقهای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمیخواهم به «هراسهای» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، میبینید که در تاریخنگاریهای جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانهی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از بردهداری شرمسار است، از دورهی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگینپوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزیهایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.
این بهخودیخود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشتههای دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوهی برخورد با فرهنگ و اندیشهی اسلامی، از شکلگیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟
شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینهی مشترک تمام آن سودجوییهای ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراسافکنی و نفرتپراکنی، اینبار با شدّتی بیسابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامهی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایهی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواستهی اوّل من این است که دربارهی انگیزههای این سیاهنمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.
خواستهی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوریها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بیواسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریستهای تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کردهاید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم) و آموزههای انسانی و اخلاقی او را مطالعه کردهاید؟ آیا تاکنون به جز رسانهها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کردهاید؟ آیا هرگز از خود پرسیدهاید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟
من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهرهپردازیهای موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس بهصورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسشهای جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسشها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقتهای نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّتپذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسودهتر به نگارش درآورند.
سیّدعلی خامنهای ۱۳۹۳/۱۱/۱ چهار شنبه 20 اسفند 1393
23:41 دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:, :: 14:37 :: نويسنده : محمد مهدی زاده
خدایا مرا ببخش!به خاطر همه لحظه هایی که به یاد تو نبوده ام.به خاطر همه سجده هایی که زود سر از مهر برداشته ام.به خاطر همه درهایی که کوبیده ام و خانه تو نبوده اند.به خاطر همه حاجاتی که از غیر از تو خواسته ام.به خاطر همه آنچه به خاطر سعادت مناز من خواستی و من اعتماد نداشتم.به خاطر همه آنچه خواستی به من بفهمانیو من نفهمیدم.به خاطر همه نعمتهایی که من شکر نکرده ام.به خاطر همه چشم پوشیهایت که سوء استفاده کرده وگستاخ تر شده ام.به خاطر همه آنچه در راه من خرج کرده ایو من هیچ در راه تو خرج نکرده ام.بخاطر .....
وَ عَنْهُ علیه السلام:وَجَعَلَ بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ إخْوانِهِمْ وَ بَنى عَمِّهِمْ وَ الْأدنینَ فَالْأدْنینَمِنْ ذَوِى أرْحامِهِمْ فُرْقْاناً بَیِّناً یُعْرَفُ بِهِ الْحُجَّةَ مِنَ المْحَجُوج،وَالاْءمامَ مِنَ الْمَأْمُومِ، بِأنْ عَصَمَهُمْ مِنَ الذُّنُوبِ وَبَرَأهُمْ مِنَ الْعیُوبِوَطَهَّرَهُمْ مِنَ الدَّنَسِ وَ نزَّهَهُمْ مِنَ الْلَّبْسِ وَ جَعَلَهُمْ خُزّانَ عِلْمِهٍ، وَمُسْتَوْدَعَ حِکْمَتِهِ، وَ مَوْضِعَ سِرِّهِ وَ أیَدَّهُمْ بِالدَّلائلِ، وَ لَوْلا ذلِکَ لَکانَالنّاسُ سَواءً وَ لاَءدَّعى أمْرَاللّه ِ عَزَّوَجَلَّ کُلُ اَحَدٍ وَلَما عُرِفَ الحقُّمِنَ الْباطِلِ وَ لاَ الْعالِمُ مِنَ الْجاهِلِ.
از حضرت مهدى علیه السلام نقل شده که فرمود:
و میان آن امامان و برادرانشان و پسر عموها و خویشان نزدیک آنان تفاوت آشکارى قرار داد تا حجّت خدا از مردم عادى شناخته شود و امام و مأموم از یکدیگر مشخصّ گردد. از این رو آنان را از گناهان و لغزشها و اشتباهات و پلیدیها و عیبها مصون و معصوم قرار داد و آنان را خزینه هاى علم و حکمت و جایگاه اسرار خود قرار داد و آنان را با دلایل و برهان تأیید کرد و اگر چنین نمى کرد همه مردم برابر بودند و هر کس ادعاى رهبرى و امامت مى کرد و حق و باطل و عالم و نادان تشخیص داده نمى شد. یه روزی به حضرت یعقوب (ع) میگن بهترین مرد دنیا و بدترین مرد دنیا کیه: حضرت میره اینو از خدا می پرسه .خدا میگه: فردا صبح زود برو وسط میدون بد ترین مرد دنیا جمعه 8 اسفند 1393برچسب:, :: 10:59 :: نويسنده : محمد مهدی زاده متون دینی ما معیارهایی برای سعادت ذکر کرده اند که به بخشی ازآن اشاره میکنیم. هر كس ده خصلت را شعار خود سازد، در دنيا و آخرت انشاا...سعادتمند است : 1 - با حق به صدق 2 - با نفس به قهر 3 - با خلق به انصاف 4- با بزرگان به خدمت 5 - با خردان به شفقت 6 - با درويشان به سخاوت 7 - با دوستان به نصيحت 8 - با دشمنان به حلم 9 - با جاهلان به خاموشى 10 - با عالمان به تواضع جمعه 8 اسفند 1393برچسب:, :: 10:59 :: نويسنده : محمد مهدی زاده
رزمایش "مهزیار" متناسب با جنگهای نیابتی برگزار میشود/ استفاده از پهپاد انتحاری و ظرفیتهای بالگردی در رزمایش امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی اظهار داشت: رزمایش "مهزیار" در نیمه اول اسفند ماه در منطقهای به وسعت 50 هزار کیلومتر مربع واقع در جنوب غرب کشور و با محوریت جنگهای نیابتی اجرا میشود.
جمعه 8 اسفند 1393برچسب:, :: 10:58 :: نويسنده : محمد مهدی زاده مواضع مفتی افراطی تغییر کرد/
«اسلام دین رحمت و برادری است. تسامح موجود در اسلام، با هیچ دینی قابل مقایسه نیست. اسلام دین تسامح، همبستگی و اعتدال است و فطرت هیچ مسلمانی با خشونت و تروریسم موافق نیست.»
عبدالرحمن سدیس در خطبه های این هفته نماز جمعه مسجد الحرام با ذکر حدیث «لا یعذب بالنار الا رب النار» اظهار داشت: «حدیث صحیح نبوی که در کتب روایی صحیح ما آمده است، تصریح می کند که به جز خداوند هیچ کس، حتی پیامبر هم حق ندارد کسی را زنده زنده آتش بزند. این کار، سرپیچی صریح از دستورات پیامبر است و کسی که از جانب خود، "عِقاب جدیدی" را وضع کند، قطعا در کار شریعت دخالت کرده است!»
عبدالرحمن سدیس، از روحانیون تندروی وهابی است که مدت کوتاهی بازداشت شد. اما نفوذ وی در جهان اسلام و به خصوص جوانان وهابی به اندازه ای است که حتی بعد از بازداشت نیز بار دیگر نمازهای جمعه مسجد الحرام را ایراد کرد.
گفتنی است چندی قبل و در دوران ملک عبدالله، داعش به صراحت آل سعود را به حمله نظامی تهدید کرد و در واکنش، مفتی های حکومتی وهابی جنبشی را علیه داعش راه انداختند. این جنبش تحت عنوان «حفظ امنیت وطن و سرزمین حرمین، بر ما واجب است.» همه مفتیان وهابی را به موضع گیری علیه داعش فرا می خواند، اما «عبد الرحمن سدیس» از معدود مفتی هایی بود که از موضع گیری علیه داعش خودداری کرد.و اخیرا این افاضات را فرمودجمعه 8 اسفند 1393برچسب:, :: 10:57 :: نويسنده : محمد مهدی زاده
شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, :: 16:46 :: نويسنده : محمد مهدی زاده (این کلام از جناب علامه جعفری نقل به مضمون است)
علامه محمد تقی جعفری (رحمهالله علیه) میفرمودند:
عده ای از جامعه شناسان برتر دنیا در دانمارک جمع شده بودند تا پیرامون موضوع مهمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. موضع این بود: «ارزش واقعی انسان به چیست».
برای سنجش ارزش خیلی از موجودات معیار خاصی داریم. مثلا معیار ارزش طلا به وزن و عیار آن است. معیار ارزش بنزین به مقدار و کیفیت آن است. معیار ارزش پول پشتوانهی آن است.
اما معیار ارزش انسانها در چیست.هر کدام از جامعه شناسها صحبت هایی داشتند و معیارهای خاصی را ارائه دادند.بعد گفتند: وقتی نوبت به بنده رسید گفتم : اگر میخواهید بدانید یک انسان چقدر ارزش دارد ببینید به چه چیزی علاقه دارد و به چه چیزی عشق میورزد.کسی که عشقش یک آپارتمان دو طبقه است در واقع ارزشش به مقدار همان آپارتمان است.کسی که عشقش ماشینش است ارزشش به همان میزان است.اما کسی که عشقش خدای متعال است ارزشش به اندازه ی خداست.
علامه فرمودند: من این مطلب را گفتم و پایین آمدم. وقتی جامعه شناسها صحبتهای مرا شنیدند برای چند دقیقه روی پای خود ایستادند و کف زدند.وقتی تشویق آنها تمام شد من دوباره بلند شدم و گفتم: عزیزان! این کلام از من نبود. بلکه از شخصی به نام علی (علیهالسلام) است. آن حضرت در نهج البلاغه میفرمایند: «قِیمَةُ کُلِّ امْرِئٍ مَا یُحْسِنُهُ» / «ارزش هر انسانی به اندازهی چیزی است که دوست میدارد».وقتی این کلام را گفتم دوباره به نشانه ی احترام به وجود مقدس امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) از جا بلند شدند و چند بار نام آن حضرت را بر زبان جاری کردند . . .حضرت علامه در ادامه میفرمودند: عشق حلال به این است که انسان (مثلا) عاشق 50 میلیون تومان پول باشد. حال اگر به انسان بگویند: «آی!!! پنجاه میلیونی!!!» . چقدر بدش میآید؟ در واقع میفهمد که این حرف توهین در حق اوست.
حالا که تکلیف عشق حلال اما دنیوی معلوم شد ببینید اگر کسی عشق به گناه و معصیت داشته باشد چقدر پست و بی ارزش است! اینجاست که ارزش «ثار الله» معلوم می شود. ثار الله اضافه ی تشریفی است . خونی که در واقع آنقدر شرافت و ارزش پیدا کرده که فقط با معیارهای الهی قابل ارزش گذاری است و ارزش آن به اندازه ی خدای متعال است.
شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, :: 16:45 :: نويسنده : محمد مهدی زاده مثل یک ارتشی...!! شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, :: 16:45 :: نويسنده : محمد مهدی زاده پیامدهای احتمالی ناشی از پیروزی حوثی ها در یمن با واکنش قدرت های فرامنطقه ای و کشور مرتجع عربی روبرو شده است.
از زمان استیلای نیروهای انقلابی انصارالله بر یمن و تشکیل شورای ریاست جمهوری، تحولات این کشور مورد توجه جامعه بین المللی قرار گرفته است، در این بین و در حالی که کشورهای شرقی از اعلام موضعی صریح در انقلابیون کنونی پرهیز نموده اند، شماری از قدرت های غربی و کشورهای عربی نسبت به پیروزی حوثی ها در یمن ابراز موضع کرده و آن را بر خلاف موازین بین المللی دانسته اند.
رسانه های خبری در روزهای اخیر از بسته شدن سفارت عربستان سعودی، کانادا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا در این کشور خبر داده اند. کشورهای فوق در کنار دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل جهت حل بحران این کشور شده و در پی بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهور مخلوع این کشور هستند. حیات خلوتی به نام یمن کشور یمن در منطقه جنوب غربی آسیا و در شبه جزیره عربستان واقع شده است. از این کشور همواره به عنوان حیات خلوت عربستان سعودی نام برده می شود. روسای جمهور حاکم بر یمن همواره به عنوان متحدی کلیدی برای ریاض و غرب محسوب شده اند. فقر اقتصادی حاکم بر یمن و فرهنگ عشیره ای نسبتا متفاوت از سایر شیوخ خلیج فارس موجب عدم پذیرش این کشور در شورای همکاری خلیج فارس در سال های گذشته بوده است. حضور پررنگ شیعیان زیدی در این کشور که قریب به چهل درصد از جمعیت یمن را به خود اختصاص داده اند، همواره به عنوان یک دغدغه از سوی ریاض نگریسته می شده است، چرا که مناطق جنوبی عربستان نیز شاهد حضور نسبتا پررنگ شیعیان زیدی بوده و هرگونه تحرک از سوی زیدیون یمنی که در مناطق شمالی این کشور و همجوار با مرزهای عربستان زیست می نماید می تواند مخاطرات امنیتی را برای سعودی ها در پی داشته باشد. همین امر موجب اتخاذ دو رویکرد از سوی عربستان جهت مهار آنها شده است. حمایت از روسای جمهور دیکتاتور در سرکوب شیعیان و همچنین رواج اندیشه تکفیری در این کشور همواره مد نظر آل سعود قرار داشته است، از همین روست که القاعده حاکم بر یمن به عنوان یکی از قدرتمندترین شعب این گروه تروریستی در جهان محسوب می شود. ضعف اقتصادی حاکم بر یمن عمدتا با حمایت های مالی و تسلیحاتی همسایه قدرتمند شمالی جبران می شده است.
عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله خلع عبدالله صالح از قدرت و ناکارآمدی منصور هادی در تحقق اهداف انقلابیون به مرور زمینه نارضایتی هرچه بیشتر اقوام یمنی را در پی داشت. در این بین شیعیان زیدی یمن که به عناوینی همچون حوثی ها و انصارالله نامیده می شوند پس از دهه ها سرکوب، از لاک دفاعی خارج شده و با بهره گیری از فضای موجود در پی احقاق حقوق پایمال شده خویش برآمدند. همراهی شماری از قبائل یمنی با خواست حوثی ها زمینه قدرت گیری روزافزون را برای آنها فراهم نموده تا آن که در ماه های گذشته موفق به تصرف صنعا پایتخت یمن گردیدند. پیامدهای قدرت گیری انصارالله سقوط ناگهانی صنعا توسط انقلابیون یمنی با بهت و حیرت جامعه بین المللی و بویژه کشورهای محافظه کار عرب مواجه گردید. تثبیت موقعیت شیعیان زیدی در یمن بی شک پیامدهای گسترده ای را برای کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در پی خواهد داشت. سیستم پادشاهی و محافظه کارانه حاکم بر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فضایی را مهیا نموده تا آنها نسبت به هرگونه دگرگونی اندک در تحولات منطقه واکنش نشان دهند، همچنان که وقوع بیداری اسلامی با نگرانی از سوی آنها نگریسته شد. فقدان مشروعیت مردمی و وجود رژیم های خودکامه موجب شد که کشورهای فوق در پی مقابله با بیداری اسلامی برآمده و ضمن ایستادگی در برابر آن موجب انحراف آن گردند. کارشناسان حوزه منطقه براین باورند که پیروزی کنونی حوثی ها در یمن بدون تردید با سکوت سایر شیوخ خلیج فارس همراه نخواهد بود و کشورهای فوق اقدام به مقابله با انقلابیون یمنی خواهند کرد. فراخوانی سفرای عربستان و برخی کشورهای عربی منطقه اولین اقدام آنها در این زمینه محسوب می شوند. تحمیل تحریم بر انقلابیون، قطع حمایت های مالی، تلاش برای اعمال فشار از طریق نهادهای بین المللی و گسیل هرچه بیشتر تروریست های تکفیری از اقداماتی که در آینده یمن شاهد آن خواهیم بود.
حوثی ها به داشتن مواضع ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی شهره اند تثبیت موقعیت نیروهای انصارالله که هم اکنون بر سیطره خویش بر سراسر یمن افزوده و علاوه بر صنعا برخی شهرهای استراتژیک دیگر را نیز تصرف نموده اند پیامدهای را نیز برای قدرت های غربی در پی خواهد داشت. رهبران این جنبش و بویژه عبدالملک الحوثی به عنوان چهره ای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در جامعه بین المللی شناخته می شوند، طبعا ارتقای موقعیت حوثی ها در یمن این کشور استراتژیک را از زیر هیمنه ایالات متحده خارج خواهد ساخت. نیروهای آمریکایی و بویژه هواپیماهای بدون سرنشین آنها سال هاست که به طور مکرر و تحت عناوینی همچون مبارزه با تروریسم اقدام به انجام عملیات در خاک یمن می نمایند. نزدیکی فکری حوثی ها به رهبران محور مقاومت از زمان تصرف صنعا توسط انقلابیون، مقامات کاخ سفید و پنتاگون در کنار هم پیمانان اروپایی شان بارها و بارها به محکوم نمودن این اقدام مبادرت ورزیده و خواستار عقب نشینی آنها از صنعا و بازگشت مجدد منصور هادی به قدرت هستند. تعطیلی سفارت آمریکا، فرانسه و بریتانیا در این راستا ارزیابی شده و احتمالا در آینده شاهد اقدامات بیشتری جهت تضعیف نیروهای انقلابی یمن خواهیم بود. فعالیت گسترده تروریست های تکفیری در عراق و سوریه و بی ثباتی در سایر نواحی منطقه در کنار حضور پررنگ القاعده در یمن موجب در پیش گرفتن احتیاط در رابطه با چگونگی برخورد با حوثی ها از سوی آمریکا شده است. ایالات متحده نگران آن است که با سرکوب حوثی ها، فضایی مساعد را برای حضور تروریست ها در یمن مهیا نماید و این امر بیش از پیش منافع آمریکا را در سطح منطقه به خطر خواهد انداخت. نگرانی از تقویت محور مقاومت نزدیکی فکری رهبران جنبش انصارالله با اعضای محور مقاومت را شاید بتوان مهمترین نگرانی غرب، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی دانست، امری که بوضوح می توان آن را در سخنان مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به پیروزی انصارالله در یمن مشاهده کرد. اسرائیل نگران آن است در صورت تداوم استیلای حوثی ها بر یمن علاوه بر تقویت جایگاه ایران در سطح منطقه، احتمال به مخاطره افتادن منافع اقتصادی این رژیم بیش از پیش متصور است. شماری زیادی از کشتی های اقتصادی و نظامی این رژیم جهت دسترسی به مناطق جنوبی و شرقی آسیا و همچنین نیمه جنوبی آفریقا می بایست از تنگه باب المندب یمن عبور نمایند. امری که با تثبیت قدرت نیروهای انقلابی احتمالا به خطر خواهد افتاد.
از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشورهای عربی و غربی همواره نگران اشاعه افکار انقلابی این کشور در سطح منطقه بوده اند. شکل گیری محور مقاومت در سال های اخیر که هدف اصلی خویش را بر آزادسازی سرزمین های فلسطینی قرار داده است، موجب نگرانی بیش از پیش اعراب و صهیونیست ها شده است. قدرت گیری حوثی ها در یمن بی شک به تقویت محور فوق خواهد انجامید.
برآوردی از اظهارات مقامات انصارالله و اشعار انقلابی نیروهای وابسته به آن به وضوح نشان از تقویت جایگاه ایران و اعضای مقاومت در منطقه دارد، مقاومتی که هم اکنون با حضور جمهوری اسلامی، سوریه، عراق، حزب الله، حماس و الحوثی ها می رود که بیش از گذشته به منافع آمریکا و کشورهای مرتجع عرب در سطح منطقه آسیب رساند. شنبه 2 اسفند 1393برچسب:, :: 16:44 :: نويسنده : محمد مهدی زاده امسال سال مجیدی است. مجیدی فیلمی در جشنواره ندارد، اما مهمترین آدم امسال سینمای ایران است. با ساخت شاید مهمترین فیلم تاریخ سینمای ایران. امروز 20 بهمن ماه، سرانجام از بزرگترین پروژه تاریخ سینمای ایران در سرزمین ایران رونمایی خواهد شد و لحظهشماری برای تماشای خروجی تجمیع سرمایههای مادی و معنوی بخش بزرگی از سینمای ایران به پایان میرسد.
درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها تبادل لینک هوشمند نويسندگان
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|